Prutkoffie

Prutkoffie

zaterdag 17 oktober 2015

De start

Koffie maken is niet zo moeilijk als het lijkt. Als goed is kunnen we allemaal wel zelf koffie zetten met de Senseo, Tassimo of andere koffiemachine. Maar handmatig koffie maken zonder elektrische koffiemachine geeft toch wel een bepaalde toevoeging. Men kan zelf de sterkte van de koffie bepalen. Het woord "gevoel" komt wel om de hoek kijken, want het draait tenslotte om verhoudingen.

Om zelf (speciale ) koffie te maken, is het belangrijk dat men de juiste artikelen in huis heeft. Deze artikelen heb ik gekocht bij De Koffieplantage te Heerenveen. Zelf ben ik begonnen met het volgende:

* Frenchpress van het merk Bialetti
* Monin flavoured coffee set
* India Monsooned Malabar AA gemalen koffie

De Bialetti frenchpress is ideaal en gemakkelijk in gebruik. Men schept eerst de gemalen koffie in de frenchpress en doet er heet water bij. Dit roert men even door elkaar, waardoor de gemalen koffie goed gemengd wordt met het water. Dit even vier minuten laten rusten, zodat de koffie deeltjes gaan zinken. Door uiteindelijk alle koffiedeeltjes uit de koffie te krijgen, drukt men de zuiger naar beneden. De koffie wordt gezuiverd en men kan gaan genieten van de koffie.

De hoeveelheid gemalen koffie laat ik in het midden. Ieder persoon heeft zijn voorkeur hoe sterk men de koffie wil hebben. Zelf vind ik sterke koffie erg lekker. Ik ben begonnen met de India Monsooned Malabar AA gemalen koffie. Dit is een krachtig, kruidige, zoete en zacht van smaak koffie. Ik wist niet wat ik moest verwachten, Ik was verrast, want het is heerlijke koffie en het ruikt heerlijk als men het net heeft gemaakt. 

Met de Monin flavoured set kan men een heerlijk smaakje toevoegen aan de koffie. Het ideale aan de set is dat er recepten bijgevoegd zijn. De recepten worden duidelijk omschreven. Dus, als een beginnende koffiemaker is dit erg interessant. Maar dit komt later van pas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten