Prutkoffie

Prutkoffie

zondag 25 oktober 2015

Cookie French Coffee

Cookie French Coffee

Het is zondag, dus ik dacht: Tijd voor een speciale koffie. Vandaag heb ik een Cookie French Coffee gemaakt. Deze koffie is vooral bedoeld om in de avond te drinken en heet daarom ook dessert drankje. Wat heb je nodig:

* Monin Chocolate Cookie syrup, 30ml ( Of 1 van de andere smaken van Monin starter set )
* Brandy (Brandewijn), 30ml. Het kan ook met Cognac of Vieux
* Een dubbele espresso
Brandewijn, water en Monin siroop in 1 pan
* Heet water, 50ml
* Slagroom

De dubbele espresso heb ik weer met de Tassimo machine gemaakt. Ondertussen heb ik de brandewijn, water en Monin siroop bij elkaar in één pan gedaan. Dit heb ik opgewarmd op een kleine vlam. Anders gaat het te snel en gaat het borrelen, wat niet mag gebeuren. De ervaring is dat het opwarmen bijna net zo snel gaat als het zetten van de dubbele espresso met de Tassimo machine.

Koffieboontje er boven op als toevoeging
De Cookie French Coffee mag niet in een beker of iets dergelijks. Het moet geserveerd worden in een glas. Het glas moet wel dik zijn op barsten te voorkomen. Doe eerst de pan met brandewijn, water en Monin siroop in het glas.
Giet hierover heen de dubbele espresso.
De twee lagen vermengen zich met elkaar,
waardoor het drankje helemaal zwart wordt.
Ook de schuimkraag van de espresso zal verdwijnen.
Als laatst voegt men de slagroom toe tot aan de glasrand.
De koffie is klaar. Eventueel kan je het aftoppen, zoals ik het heb gedaan met een koffieboon.

Zelf heb ik er vier minuten over gedaan om de koffie te maken. Het leek me de moeilijkste van de hele lijst, maar achteraf zeg ik dat deze helemaal niet moeilijk is om te maken. Het is puur opwarmen en bij elkaar ingieten.

Wat vond ik ervan? Ik vond het een goede combinatie. Heerlijk van smaak. De Chocolate Cookie siroop smaak gaat niet verloren in de brandewijn. Maar het versterkt zich ook niet. De smaken van de brandewijn en de siroop mengen zich met elkaar. Men doet er wel lang over om de koffie op te drinken, aangezien er toch een beetje alcohol inzit. Men geniet er juist wel meer van.



Het eindresultaat




Geen opmerkingen:

Een reactie posten