Prutkoffie

Prutkoffie

vrijdag 15 april 2016

Amsterdam coffee festival deel 2

Op 19 maart 2016 heb ik het Amsterdam coffee festival bezocht. Het festival werd gehouden bij de Westergasfabriek. Als koffiefanaat kon ik dit niet laten schieten. Ik heb veel geleerd over koffie, koffiebonen, zetmethodes, materialen, latte art, enzovoort. Ik had niet verwacht dat het festival over twee zalen verdeeld zou zijn. Bekende en onbekende ondernemingen waren aanwezig op het festival, zelfs uit het buitenland. Ik zal in deze blog de hoogtepunten van de dag vertellen. In het tweede deel van het blog ga ik het hebben over Bulldog edition, Batavia Dutch coffee, nog meer proeven en ik heb geleerd om een latte art te maken (wat nog best moeilijk is).

Na Based on Roots was er nog een tweede bedrijf welke graag foto’s van mij wou ontvangen, Bulldog edition. Bulldog edition is gevestigd in de lobby van het Acehotel te London. Het doel is om de beste koffiebonen te selecteren en te gebruiken voor de koffie. Verder zorgt de bar ervoor dat men dagelijks verse (zuivel)producten uit krijgt van Northiam Dairy. Leuk mee gesproken over koffie en wat men doet binnen het hotel. Het is vooral klanten en hotelgasten inspireren met lekkere, lokale en gezonde producten.

Batavia Dutch coffee is geen normale warme koffie, maar ijskoude koffie. De ijskoude koffie wordt met zorg bereidt. De koffie wordt gezet op de Cold Drip Coffee manier, wat betekent dat de koffie op een geduldige manier wordt gezet met ijswater. Het voordeel van koude koffie is dat het houdbaar is. De zetmethode komt uit de VOC tijd. Terwijl ik erbij stond werd mij een proefronde van verschillende ijskoffie aangeboden. Dat wou ik wel proberen. De verschillen zaten hem in de smaak en sterkte. De ene koffie was heel fruitig (Ethiopische Yirgacheffe), de ander heel krachtig met verschillende toevoegingen zoals noten, pindas en bloemen (Colombiaanse Santuario) en een koffie welke meer smaakte naar chocolade (Ethiopische Limu). Daarbij kunnen deze ijskoffie gemend worden met een andere drank, bijvoorbeeld Ginger. Interessant en zeker de moeite waard om eens te proberen.


Proeven was wel aan de orde in het coffee weekend. Zo ook bij TikTak koffie. Ik had nog nooit van TikTak gehoord. De stand trok me aan om een kijkje te nemen. TikTak had tijdens dit festival drie soorten koffie, Colombia, Ethiopia en Salvador. Ik heb de Colombia geproefd, ik dacht dat deze redelijk sterk zou zijn. En dat was de koffie zeker, het had een robuuste body en was heerlijk om te drinken. Toen de koffie bijna op was, proefde ik dat de koffie ietwat zuur werd. Ik heb er van genoten. Via TikTak ben ik met de ondernemers van Maalwerk Koffie te Delfzijl in contact gekomen. Maalwerk is een winkel welke verschillende koffieproducten verkopt, onder andere koffiebonen en machines. Via Maalwerk kan ik eventueel koffiebonen kopen van TikTak.















Voor een toevoeging in de koffie kan men verschillende producten gebruiken. Tijdens het festival stuitte ik op Espresso Syrup, een bedrijf welke siropen maakt op een natuurlijke manier. Espresso Syrup verkoopt de standaard siropen, zoals chocolade of karamel, maar ook hele andere smaken, zoals mint, ginger en rose. Ik heb deze drie geprobeerd en uiteindelijk de rose meegenomen. Vol van smaak maar niet overheersend en verfrissend. Een goed idee om de siropen op een natuurlijke manier te maken.

Latte art, iets wat ik al een tijd wou doen. Zelf heb ik de juiste machines er niet voor. Ik moet toch echt een espresso machine hebben in plaats van een Senseo of Tassimo. International Tea & Coffee academie te Zeewolde was aanwezig op het festival. Ik kon bij de stand met instructies een latte art maken. Eerst kreeg ik een verhaal welke elementen belangrijk waren voordat ik latte art kon maken. Het ging over hoe ik het beste melk kon opschuimen (met een stoompijp), hoe ik de koffiemachine het beste kan instellen, hoe ik microschuim met melk kon maken (om de bubbels eruit te krijgen, dat is belangrijk), schenkmethodes en ga zo maar door. Erg leuk en interessant om te horen. Maar toen was het tijd om het in de praktijk te laten zien. Mijn bedoeling was om een hartje te maken, maar het is volgens mij meer een appel geworden. Het is leren, leren, leren. Leuk om te doen en veel informatie opgedaan.

Al met al was het een zeer gezellige en informatieve dag. Mocht het er volgend jaar ook weer komen, ben ik zeker aanwezig. Veel geleerd over koffiebonen, zetmethoden, koude koffie, enzovoort en natuurlijk veel geproefd. De tijd vloog om die dag. Als koffieliefhebber is het zeker aan te bevelen om dit festival eens te bezoeken. Tot de volgende keer!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten