Prutkoffie

Prutkoffie

zondag 10 april 2016

Amsterdam coffee festival, deel 1

Amsterdam coffee festival


Op 19 maart 2016 heb ik het Amsterdam coffee festival bezocht. Het festival werd gehouden bij de Westergasfabriek. Als koffiefanaat kon ik dit niet laten schieten. Ik heb veel geleerd over koffie, koffiebonen, zetmethodes, materialen, latte art , enzovoort. Ik had niet verwacht dat het festival over twee zalen verdeeld zou zijn. Bekende en onbekende ondernemingen waren aanwezig op het festival, zelfs uit het buitenland. Ik zal in deze blog de hoogtepunten van de dag vertellen.

Toen ik binnenkwam in de zaal merkte ik een gezellige, relaxte sfeer. Het eerste waar ik zin in had was een lekkere bak koffie. Een opvallende verschijning was Bitter & Real, de rijdende koffiebar. Midden in de zaal stond een oude Citroën bus met daarin de koffiebar. Ik bestelde een latte met een croissant en ging even goed om me heenkijken waar ik allemaal heen kon. Het was een lekkere latte, ook lekker sterk. Dat had ik wel even nodig na het reizen. Om de Bitter & Real bus heen zag ik allemaal verschillende tentjes variërend van koffiebonen, koffiemachines naar servies. Ik had er zin in!

Roestbar, gevestigd in Münster Duitsland, was een ondernemer welke mij lokte puur op naam. De beste Barista van Duitsland in 2013/2014 en 2015/2016, Erna Tosberg, was aanwezig bij dit event. Ik heb veel informatie mogen ontvangen over zetmethodes en welke koffiesoorten men aanbood, onder andere over sterktes, smaken, enz. Van Erna heb ik een koude koffie gekregen. Wat mij opviel was de sterkte van de koffie. De krachtige smaak was goed aanwezig. Ik vond het heerlijk om te drinken en besloot om wat koffiebonen mee te nemen welke speciaal gemaakt zijn voor koude koffie. Er waren een aantal soorten, maar heb uiteindelijk de Kenia Ab meegenomen. Als ik eens in Münster ben, ga ik zeker de Roestbar bezoeken.


Bacchi caffè was ook aanwezig op het event. Bacchi volgde ik al op Instagram. Het leuke is dat men mij uitnodigde om langs te komen voor een koffie. Tijdens mijn latte bij Bitter & Real heb ik een foto gepost over Bitter & Real en het Amsterdam Coffee Festival. Hierop kreeg ik de reactie “Veel plezier! Kom je ook nog langs bij onze Bacchibus?” Ja natuurlijk! De Bacchi bus gelijk opgezocht en verteld wie ik was. Ik kreeg gelijk een koffie aangeboden en kreeg informatie over de nieuwe productlijn welke gelanceerd is op dit festival. Bacchi gaf de nieuwe bonen ter introductie weg. Ik besloot om de Panama Boquete mee te nemen. De koffie is mild, bloemig en fruitig, wat mij interesseerde. Ik wil zoveel mogelijk verschillende soorten koffiebonen proberen, zodat ik ook weet wat er in de wereld te verkrijgen is.



Tijdens het festival heb ik vele verschillende soorten koffie gehad. Koude koffie, fruitige koffie, sterke koffie, milde koffie, enzovoort. Aan het einde van de dag merkte ik wel dat ik goed wakker was.

Voor het event had ik mijn spiegelreflex camera meegenomen. Dit werd wel opgemerkt bij enkele stands, waaronder Based on Roots. Based on Roots verkoopt lifestyle producten van hoge kwaliteit. Tot op heden komen de producten uit Japan en Bosnië & Herzegovina. Ik keek naar de producten en werd aangesproken door 1 van de dames met “Jij hebt een mooie camera, ben je fotograaf?” Daaruit voort kwam dat ik foto’s mocht gaan maken van de stand en de producten. Ik vind dat Based on Roots mooie producten verkoopt. Ik had interesse voor de koffiemolens. Het zijn kleine koffiemolens welke gemakkelijk meegenomen kunnen worden. Het merk is Milco.  Verder verkoopt Based on Roots espresso mokken, placemats, etc.






















Ik was niet alleen opzoek naar nieuwe koffiebonen, maar ook naar een nieuwe mok. Ik had in gedachten om een doorzichtige mok te kopen welke ook meegenomen kan worden als ik onderweg ben. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij Keep Cup. Keep Cup verkoopt verschillende soorten mokken. Variërend van plastic tot glas. De mokken zijn te krijgen in verschillende kleuren of, wat ik wou, glas met een kurkenrand. Ik had deze mokken al eerder gezien in Magna Plaza Amsterdam en heb er één meegenomen.



Dit was deel 1 van het Amsterdam coffee festival. Komende week zal ik deel twee publiceren met onder andere Bulldog edition, Batavia Dutch coffee, nog meer proeven en heb ik geleerd om een latte art te maken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten